Tupakkapelto – Townfarm Tobaksåkern

Kapteenintie 11 (Rantatie 4) / Kaptensvägen 11 (Strandvägen 4)

Vastaperustettu yhdistys Townfarm rf kylvää ensimmäiset siemenet viljelykselleen entisaikojen tupakkapellolle tänä keväänä. Syntymässä on permakulttuurin periaatteiden inspiroima hyötypuutarha, jossa viljely tapahtuu luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen ja paikallisesta yhteisöstä huolta pitäen.

Townfarmin Tupakkapellon idea syntyi naapuruston aloitteesta tarkoituksena tehdä tyhjästä joutomaatontista parempi paikka. Talvella tontilla oli lumiveistoksia, ja kesän viljelmät suunnitellaan siten, että sekä ihmiset että pörriäiset ilahtuvat. Aikoinaan Tupakkapellon paikalla on ollut laajoja tupakkaviljelmiä, ja tämä kolmionmuotoinen alue on viimeinen muisto entisistä pelloista.

De allra första fröna sås våren 2021 i den nygrundade föreningen Townfarm rf:s odlingar som föreningen grundat på den forna tobaksåkern. I vardande är en nyttoträdgård inspirerad av permakulturens principer där odlandet sker med vördnad om naturens mångfald och människors välmående.

Idén om Tobaksåkern föddes ur ett granninitiativ med syfte att göra en outnyttjad tomt till en bättre plats. På vintern fanns på platsen snöskulpturer och sommarens odlingar planeras så att både människorna och pollinerarna blir glada. På sin tid fanns på platsen omfattande tobaksodlingar och den här triangeln är det sista minnet av de här forna åkrarna.