Loviisan nimikkokasvit – Växtsorter som bär namnet Lovisa

Loviisalla on pari omaa nimikkokasvilajiketta, jotka haluamme esitellä –
Lovisa har till och med två växtsorter som bär namnet Lovisa

Kaunokurjenmiekka ’Loviisa’, Iris setosa ’Loviisa’

Loviisalaisella pihalla hyvin kuivassa soramaassa kasvaneen kasvin taustasta ja tarkemmasta alkuperästä ei ollut tietoa, joten asiaa selviteltiin Pirkko Kahilalta. Hänet tunnetaan mm. ruusu- ja iirisjalostajana sekä useista puutarhakirjoistaan. Hän kertoi, että kaunokurjenmiekka on vanha perenna, jota ominaisuuksiltaan voisi verrata siperiankurjenmiekkaan. Yleisesti kaunokurjenmiekka viihtyy muhevassa, tuoreessa maassa ja jopa kosteassa paikassa. Kaunokurjenmiekasta on viljelyssä useita kantoja, joiden kukansävyt vaihtelevat violetista sinisempään. Jossakin kasvissa voi olla isompi keltavalkoinen laikku kuin jossain toisessa jne. Lajikenimiä näillä värimuunnoksilla ei yleisesti ole ollut.

Tässä yhteydessä Kahila nimesi kyseisen värimuunnoksen löytöpaikkansa mukaan osuvasti ’Loviisaksi’. Kukan perusväri on keskisininen, mutta sama kasvi saattaa tehdä myös vaaleita, lähes valkoisia kukkia. Kasvia löytyy satunnaisesti muutamista loviisalaisista puutarhoista siementaimista kasvatettuna.

Tuviris ’Lovisa’, Iris setosa ’Lovisa’

Eftersom man inte kände till bakgrunden och det noggrannare ursprunget av den här växten som växte på en Lovisagård i mycket torr grusjord utredde man saken med Pirkko Kahila. Hon är känd bl.a. som förädlare av rosor och irisar samt för sina många trädgårdsböcker. Hon berättade att tuviris är en gammal perenn som för sina egenskaper kan jämföras med strandiris. Allmänt trivs tuvirisen i mullrik jord och t.o.m. i fuktiga lägen. Man odlar flera sorter av tuviris vars blommor skiftar från violett till mera blått. En del exemplar kan ha en större gulvit fläck än andra osv. Sortnamn har de här färgvarianterna inte i allmänhet haft.

I det här sammanhanget gav Kahila slående den ifrågavarande färgvarianten namnet ’Lovisa’ efter fyndplatsen. Blommans grundfärg är blå, men samma växt kan göra också ljusa, nästan vita blommor. I Lovisaträdgårdar hittar man sporadiskt den ifrågavarande växten odlad av fröplantor.

Pensasruusu ’Loviisa’, Rosa gallica ’Loviisa’

Tämän pensasruusun on jalostanut Suomen Ruususeuran entinen puheenjohtaja Hämeenkyröstä, Lauri Korpijaakko, jolla on monta onnistunutta ruusuristeytystä. Ruusulehdessä 3/2019 hän kirjoitti, että yksi hänen omasta mielestään onnistuneimmista on ”persikanvärinen ranskanruusu, joka on vaaleankeltaisen Rosa spinosissima ’Aichan’ ja vaaleanpunaisen Rosa gallica ’Complicatan’ risteytys. Pystyn pensaan versot ja lehdet ovat gallicamaiset ja uudet versot kauniin punertavan vihreät. Kukka on kerrottu ja jo nuppu kauniin tummankeltainen. Kukan kullankeltaiset runsaat heteet kruunaavat kukan. Kukinta on runsas ja kestää jopa neljä viikkoa. Talvenkestävyydestä ei vielä ole kokemusta, sillä ruusu on vain muutaman vuoden vanha.” Loviisan Puutarhayhdistyksen vieraillessa Laurin puutarhalla hän antoi yhdistykselle luvan kutsua ruusua ’Loviisaksi’. Vierailun aikaan ruusupensas oli vielä melko pieni, vain n. metrin korkuinen ja kauniin pysty. Sen kokoa täysikasvuisena ei vielä tiedetä.

Tuolla vierailulla ruusupensaasta saatiin mukaan Loviisaan muutamia pistokkaita, joista ainakin muutama yksilö on hyvässä kasvussa ja on ensikukintansa kukkinutkin. Ruusun kukka on keskikokoinen, kerrottu, vaaleankeltaisen ja persikanvärin väliltä ja se tuoksuu miedosti. Toivomme, että yhdistyksemme jäsenten kasvattamat pensaat kehittyvät hyvin ja voisimme ottaa niistä pistokkaita mahdollisesti jopa laajempaankin viljelyyn. Ruusu pääsi myös yhdistyksen logoon v. 2022.

Gallicaros ’Lovisa’, Rosa gallica ’Lovisa’

Den erfarne, f.d. ordföranden för Finska Rosensällskapet Lauri Korpijaakko har korsat fram en persikofärgad gallicaros. Det är en korsning av den ljusgula Rosa spinosissima ’Aicha’ och rosafärgade Rosa gallica ’Complicata’. Den upprätta buskens skott och blad är gallicaliknande, nya skott är vackert rödaktigt gröna. Blomman är dubbel och redan knoppen är vackert mörkgul. Blommans guldgula rikliga ståndare förgyller blomman. Blomningen är riklig och varar tom fyra veckor. Rosen är så ny att det är svårt att uttala sig om dess härdighet och storlek.

Lovisa Trädgårdsförening har fått lov att kalla rosen ’Lovisa’. Vi hoppas på att de buskar föreningen har skall utvecklas fint och man kan börja ta skott från dem eller börja odla rosen kommerciellt. Rosen finns även på föreningens logo.

Iris setosa ’Loviisa’ sin./ blå
Iris setosa ’Loviisa’ valk./ vit