Rantapuiston Ruusuranta – Strandparkens Rosenstrand

Talkooväki syksyllä 2020 – Frivilliga på hösttalko 2020

Ruusuranta on Loviisanlahden länsirannalla Rantapuistossa sijaitseva ruusupensasistutus, joka on perustettu kesällä 2012 Loviisan Wanhat Talot ry:n toimesta puutarhuri Eija Keckmanin suunnitelman pohjalta. Loviisan Puutarhayhdistys hoitaa istutusta yhdessä LC Loviisa-Lovisan ja LC Loviisa/Queen Lovisan kanssa.

Rosenstranden är en rosenplantering i Strandparken vid Lovisavikens västra strand. Den planterades sommaren 2012 på initiativ av Lovisa Historiska Hus rf enligt trädgårdsmästare Eija Keckmans plan. Lovisa Trädgårdsförening sköter planteringen tillsammans med föreningarna LC Lovisa-Loviisa och LC Loviisa/Queen Lovisa.

Ruusurannan käytävät uusittiin kesällä 2021 kaupungin myöntämän avustuksen turvin. Käytäville levitettiin maisemointikangas, jonka päälle ajettiin soraa ja ruusujen istutusalueet erotettiin käytävistä laudoilla. Näin istutus sai uuden ilmeen ja koko alue näyttää nyt siistiltä.

Med hjälp av stadens stöd förnyades planteringens gångar sommaren 2021. Man täckte gångarna med marktäckningsduk och grus ovanpå och byggde plankor mot rosenrabatterna. Med den här åtgärden fick planteringen ett rejält ansiktslyft och hela området ser nu snyggt ut.

Istutus valmisteltiin keväällä 2021 käytävien rakentamista varten yhdessä Loviisa LC Queenien kanssa. – Planteringen förbereddes våren 2021 tillsammans med Lovisa Lions Queens 2021 för byggandet av gångarna.