Luennot – Föreläsningarna 2020

Luentojen järjestelyihin on jouduttu tekemään joitain muutoksia poikkeustilanteen vuoksi. Joel Rosenbergin luento on siirtynyt heinäkuun 5. päivään, ja Marika Vartlan luennon aika ja paikka ovat muuttuneet.

Sunnuntai 5.7. klo 11–12 taiteen maisteri, luonto- ja eräopas Joel Rosenberg: Syötävä metsäpuutarha.  Luennolla kuullaan mikä on syötävä metsäpuutarha, miten sellaisen voi perustaa ja millaista satoa se voi tarjota. Joel Rosenberg perusti oman syötävän metsäpuutarhansa Laitilaan syksyllä 2010. Luvassa on kuvia ja tietoa suunnitteluprosessista, kerroksellisuudesta, lajistosta sekä hoidosta. Paikka: Villa Aaltonen, Pitkäkuja 12, 07900 Loviisa, https://www.loviisanpuutarhayhdistys.com/blog/2020/02/05/pohja-villa-aaltonen-2020/

Joel Rosenberg
Marika Vartla
Syysleimu Butonik

Sunnuntai 5.7. klo 13–14 Marita Vartla, Mädapean kartano, Viro: Pionit ja syysleimut, perennapenkin aatelia. Pionien ja leimukukkien viljely ja hoito. Marita Vartlalla on myös taimia myytävänä. Taimia voi tilata myös etukäteen osoitteesta www.floksiaed.eePaikka: Villa Aaltonen, Pitkäkuja 12, 07900 Loviisa, https://www.loviisanpuutarhayhdistys.com/blog/2020/02/05/pohja-villa-aaltonen-2020/

Sunnuntai 2.8. klo 11–12 hortonomiopiskelija Sara Cederberg: Pensaiden ja puiden leikkaus. Miksi kannattaa leikata, miten, milloin ja kuinka paljon? Erilaiset leikkaustavat kuten nuorennusleikkaukset, muotoleikkaukset jne. Erilaisten kasvien erilaiset tarpeet. Erityisesti otetaan käsittelyyn marjapensaiden leikkaus. Kaksikielinen luento.  Paikka: Tallmo, Snyggiksentie 23, 07945 Kuggom, https://www.loviisanpuutarhayhdistys.com/blog/2020/02/06/tallmo-2020/

Sara Cederberg
Ennen
Jälkeen

Luennot ovat maksuttomia. Luennoille ilmoittautuminen etukäteen on toivottavaa muttei välttämätöntä: anneli.sjoholm@sulo.fi

Arrangemangen med föreläsningarna har något ändrats på grund av undantagstillståndet. Joel Rosenbergs föreläsning hålls 5. juli och platsen och tidpunkten för Marika Vartlas föreläsning har ändrats.

Söndag 5.7 kl. 11-12 konstmagister, natur- och vildmarksguide Joel Rosenberg: Ätbar skogsträdgård. Föreläsningen på finska. Under föreläsningen behandlas vad en ätbar skogsträdgård är, hur man kan anlägga en sådan och hurudan skörd den kan ge. Joel Rosenberg anlade sin egna ätbara skogsträdgård i Laitila hösten 2010. Vi får se bilder och får ta del av planeringsprocessen och höra om planteringen i olika nivåer, om sorter och skötsel. Plats: Villa Aaltonen, Långgränd 12, https://www.loviisanpuutarhayhdistys.com/blog/2020/02/05/pohja-villa-aaltonen-2020/

Söndag 5.7 kl. 13-14 Marika Vartla från herrgården Mädapea i Estland: Pioner och flox, perennabänkens ädelstenar. Föreläsningen på finska. Odling och skötsel av pioner och flox. Marika Vartla säljer också plantor. Man kan beställa plantor också i förväg från adressen www.floksiaed.ee. Plats: Villa Aaltonen, Långgränd 12, 07900 Loviisa, https://www.loviisanpuutarhayhdistys.com/blog/2020/02/05/pohja-villa-aaltonen-2020/ http

Söndag 2.8 kl. 11–12 hortonomstuderande Sara Cederberg: Beskärning av buskar och träd. Tvåspråkig föreläsning. Varför ska man beskära, vad, när, hur mycket? Olika typer av beskärning, såsom föryngring, formklippning osv. Olika växters olika behov. Ingående om beskärning av bärbuskar. Plats: Tallmo, Snyggisvägen 23, 07945 Kuggom, https://www.loviisanpuutarhayhdistys.com/blog/2020/02/06/tallmo-2020/

Föreläsningarna är kostnadsfria. Du får gärna anmäla dig till föreläsningarna på förhand till Anneli Sjöholm: anneli.sjoholm@sulo.fi