Tapahtuma – Evenemanget 2020

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo – tähän ikiaikaiseen viisauteen perustuu myös Loviisan Puutarhayhdistyksen jäsenten ja muiden loviisalaisten halu avata puutarhojensa portit yleisölle vuosi toisensa jälkeen. Loviisan avoimet puutarhat -tapahtuma järjestetään tänä vuonna jo neljännentoista kerran.

Avoinna olevat puutarhat ovat hyvinkin erilaisia, omistajiensa persoonallisuutta ja mieltymyksiä heijastavia. On pienehköjä omakotitalopuutarhoja ja suurempia näyttelypuutarhoja ja kaikkea siltä väliltä. Kasvavat kävijämäärät kertovat tapahtuman kiinnostavuudesta. Miten antoisaa onkaan antaa ja saada vinkkejä, neuvoja ja vaihtaa kokemuksia! Puutarhoissa on yleensä jokin teema tai omistajalla ehkä jokin harrastus, joka näkyy hänen puutarhassaan. Joissakin puutarhoissa on tarjolla myös kahvila tai ehkä taidenäyttely sekä mahdollisuus ostaa taimia tai muuta puutarhaan ja sisustukseen liittyvää rekvisiittaa.

Kaikki ideoita ja inspiraatiota hakevat tai muuten vain puutarhatunnelmia kaipaavat – tervetuloa tutustumaan Loviisan avoimiin puutarhoihin!

Loviisan alueella puutarhat avaavat porttinsa sunnuntaina 7.6., 5.7. ja 2.8. klo 10–17.

Tapahtumaan kuuluvat yleisölle maksuttomat luennot.

Sunnuntai 5.7. on myös valtakunnallinen Avoimet Puutarhat -tapahtuma, jossa ympäri Suomen on puutarhoja, jotka avaavat porttinsa yleisölle.

Delad glädje är dubbel glädje – på denna urgamla visdom grundar sig också Lovisa Trädgårdsförenings medlemmars och andra Lovisabors vilja att öppna portarna till sina trädgårdar år efter år. Evenemanget Öppna trädgårdar i Lovisa ordnas i år redan för fjortonde gången.

Trädgårdarna har olika karaktär som avspeglar ägarnas personlighet och preferenser. Det finns allt från mindre egnahemsträdgårdar till stora visningsträdgårdar och allt däremellan. De växande besökssiffrorna berättar om evenemangets popularitet. Hur givande är det inte att ge och få tips, råd och utbyta erfarenheter! Trädgårdarna har i allmänhet något tema eller ägarna har något specialintresse som syns i trädgården. En del trädgårdar har också café eller eventuellt en konstutställning och det finns möjlighet att köpa plantor och annan rekvisita som anknyter till trädgårdar och inredning.

Alla som söker idéer och inspiration eller bara vill uppleva trädgårdsstämningar – välkomna till Öppna trädgårdar i Lovisa!

I Lovisa centrum och runt omkring i bygden öppnar trädgårdarna sina portar söndag 7.6, 5.7 och 2.8 kl. 10–17

Till evenemanget hör kostnadsfria föreläsningar för allmänheten .

Söndagen den 5.7 är likaså den riksomfattande Öppna Trädgårdsdagen där trädgårdar runt om i Finland öppnar sina portar för allmänheten.